Denne gangen var kurset digitalt, noe vi nok alle var spente på hvordan ville gå. Det gikk overraskende bra, med dyktige innledere som klarte å holde interessen vår levende gjennom skjermen, gode tidsrammer slik at vi fikk tid til engasjerte innledere som snakket for lenge, diskusjon og spørsmål og pauser til å møkke en boks eller lufte hunden hjemme.
Første innleder Per Johan Hvamstad fra Söderberg og Partners som snakket om forsikringer. Hva slags forsikringer bør en rideskole ha? Hva bør man tenke på når man velger dekningsgrad? Hva dekker egentlig de forskjellige forsikringene? Her var det nok mange som fikk en liten oppvekker, og som kommer til å sjekke sine forsikringer når kurset er over. Hvamstad hadde god greie på det han snakket om, og gjennom sitt samarbeid med Norsk Hestesenter hadde han også grei oversikt over de problemstillingene en rideskole vil være utsatt for.
Etter en pause snakket Markus Scharmann fra Deutsche Reiterliche Vereinigung i Tyskland om ridesportens omdømme. Han snakket om hva vi som lokale rollemodeller og de flestes første møte med ryttersporten. Vi er hestevelferdsfolkene – vi bryr oss om hestene, og det må vi også formidle. Hva kan vi gjøre for å skape gode holdninger blant ryttere og formidle hestevelferd til både hestekyndige og tilfeldige tilskuere av hestesporten? Scharmann skapte gode diskusjoner i gruppen og fikk oss til å tenke gjennom både hva god hestevelferd og god ridning er, og hva vårt ansvar er for å formidle dette videre.
Dagens siste tema handlet om sosiale medier. Her fikk vi høre fra NRYFs Øyvind Larsen Tolgensbakk og Rebecca Mender. De viste oss på kreativt vis hva dagens ungdom ser etter – og hvor de ser det på sosiale medier. De engasjerte oss med en lærerik Kahoot, og snakket om viktigheten med gode rutiner på kommunikasjon med kundene våre, både når det kommer til å svare på mail, ha oppdatert nettside og for å nå ut til nye og gamle via sosiale medier.
Søndagen begynte med et langt og fengslende innlegg fra advokat Ellen Dehn Arvesen. Her ble tråden fra lørdagens første innlegg tatt opp, og vi snakket lenge og engasjert om hvilket ansvar rideskolene har overfor kunder og besøkende, samt hva man må tenke overfor egne ansatte. Har man et skriv som forklarer farene ved ridning, og hva foreldre kan forvente fra rideskolen og fra hestene? Har man muligheten til å fraskrive seg ansvar ved uhell i stallen? Er stallen ryddig og rutinene gode nok til å drive rideskolen på en trygg måte? Har vi god nok opplæring av ansatte, og gode rutiner for å sikre godt og ikke minst trygt arbeidsmiljø for alle ansatte? Er det lov å bruke ungdommer til «arbeid» i stallen? Det var mange tankevekkere også her, og det viser viktigheten av et kurs som dette. Vi brukte tre timer på å snakke om jus, og hvem skulle trodd det kom til å føles som én time?
Vi gikk over til en «Guidet Tour i støtteordninger aktuelle for rideskoler» med Vigdis L. fra Smith fra Stall Nordstjerna, som selv har fått innvilget utallige søknader og fått støttet mange av sine prosjekter i rideskolen. Blant annet så vi «Ti tips til en god søknad» fra SparebankStiftelsen DNB, og gikk gjennom hvilke støtteordninger man kan søke på som privat rideskole og hva som kan søkes på av klubber. Smith snakket også om hvordan man skriver søknaden, hvilke ord man skal vektlegge for å fenge interesse, og hva man skal sette søkelyset på i en søknad.
Helgens siste innlegg var fra Ingebjørg Henni fra Bransjeforeningen for rideskoler, som snakket om ulike regnskapsprogrammer. Dette ble en åpen diskusjon og erfaringsutveksling der vi sammenlignet programmene vi bruker på de forskjellige rideskolene, og delte gode og mindre gode erfaringer med systemene. Ingebjørg snakket også om et program som er laget spesielt for rideskoler, med kundekort og mail, fakturering og påmelding – alt på ett sted. Det er flere som er interessert og det skal vi snakke mer om på neste modul. En fin avslutning og frampek mot neste modul.
Takk for en fin helg og gode innlegg! Jeg tror jeg snakker for alle når jeg sier vi gleder oss til å møtes ansikt til ansikt neste gang. Det gikk veldig fint å ha innleggene digitalt, samtidig som det er nyttig å skape relasjoner og bygge nettverk med småpraten imellom foredragene, og hyggelig med det sosiale rundt maten og på kvelden. Vi sees i mai!